НОМЕР 100. Полный текст оглавления, РУССКИЕ материалы и источники, литература
> Новый исторический материализм - концепция 21 века, синтез усилий псоледних лет в сетевом международном сообществе > > Открытые неравновесные системы типа жизнь, общество,человек > Нелинейная динамика и история > Антропология нового материализма > > Научная ветвь НИМ для социализма и конструктивного мировоззрения - свод работ Побиска Кузнецова > > Подход к плановому "некапитализму" - концепция Андрея Шушарина > > > все в альманахе ВОСТОК > > Номер 100 сформирован и анонсирован на сайте
http://www.situation.ru/app/j_art_1031.htm Withering of Civil Society Майкл Хардт Disciplinary society can be characterized as civil society seen from a different perspective, approached from underneath, from the microphysics of its power relations. While Gramsci highlights the democratic potentials of the institutions of civil society, Foucault makes clear that civil society is a society founded on discipline and that the education it offers is a diffuse network of normalization. From this perspective, Gramsci and Foucault highlight the two contrasting faces of Hegel's civil society. From Deleuze and Guattari: New Mappings in Politics, Philosophy, and Culture
http://www.situation.ru/app/j_art_1028.htm Social Control in "A Thousand Plateaus" Jugene Holland There are three forms of social power: sovereign, disciplinary, and control. There are two modes of domination: servitude and subjection. And there are three types of "capture" -- that is, three ways of establishing and appropriating value: they are ground rent, profit, and what I'll call "levy" (to translate "prйlиvement"), which is most recognizable in the forms of taxes and interest (as distinct from profit). A recurrent narrative trope seems to organize these categories, a kind of perverse return to origins: the most advanced capitalism is seen as rejoining the most archaic forms of barbarism From Deleuze and Guattari: New Mappings in Politics, Philosophy, and Culture
http://www.situation.ru/app/j_art_996.htm О роли государства в развивающихся странах В.В. Крылов Необходимо ещё на этом пути выяснить, каково экономическое содержание "первичной" государственной собственности: скрывается ли под ней процесс воспроизводства индивидов как членов особых классов или она воспроизводит их как членов общества вообще, каков исторический тип частного или непосредственно общественного содержания этой госсобственности (докапиталистический, капиталистический или еще какой), кто кому подчинен, частная ли собственность общественной или наоборот? А если паче чаяния общественное экономическое содержание государственной собственности подчиняет себе частное, то еще надо определить, какова историческая природа этих общественных функций госсобственности
http://www.situation.ru/app/j_art_997.htm Правящие слои в общественной структуре развивающихся стран В.В. Крылов Разрушая местные традиционные формы капитализм создал на своей периферии более приспособленные к его нуждам иные порядки, но эти порядки не были капиталистическими сами по себе. Одно дело разложение традиционных укладов предкапиталистической Европы, которое предшествовало капитализму и из которого капитализм родился. Иное дело разложение традиционных порядков в колониях, которое само было продуктом воздействия уже развившегося в Европе капитализма. Даже сохранение доколониальных укладных структур выглядит здесь как "недоделка" самого капитализма, как его "грех", а не как только то, что сопротивление традиционных сил на местах ему помешало сделать.
http://www.situation.ru/app/j_art_998.htm Об общественно-исторических типах наемного труда в развивающихся странах В.В. Крылов В многоукладных по своей социально-экономической структуре обществах развивающихся стран разные слои наемных трудящихся занимают различное место в системе отношений собственности прежде всего потому, что они возникают на почве разных социально-экономических укладов.
Управление
http://www.situation.ru/app/j_art_1034.htm Economics, Computers and the War Machine. "PanSpectron" Manuel De Landa The models we create of these complex "institutional ecologies" should include military organizations playing a large, relatively independent role, to reflect the historical data we now have on several important cases, like fifteenth century Venice, whose famous Arsenal was at the time the largest industrial complex in Europe, or at eighteenth century France and nineteenth century United States, and their military standardization of weapon production. Another important example, involves the development of the modern corporation, particularly as it happened in the United States in the last century.
http://www.situation.ru/app/j_art_1035.htm Meshworks, Hierarchies and Interfaces Manuel De Landa Even if we managed to promote not only heterogeneity, but diversity articulated into a meshwork, that still would not be a perfect solution. After all, meshworks grow by drift and they may drift to places where we do not want to go. The goal-directedness of hierarchies is the kind of property that we may desire to keep at least for certain institutions. Hence, demonizing centralization and glorifying decentralization as the solution to all our problems would be wrong. An open and experimental attitude towards the question of different hybrids and mixtures is what the complexity of reality itself seems to call for. To paraphrase Deleuze and Guattari, never believe that a meshwork will suffice to save us.
http://www.situation.ru/app/j_art_1006.htm Характерные черты социально-экономических процессов в обществах развивающихся стран В.В. Крылов Капиталистически ориентированная форма общественного развития отсталых стран усугубляет нынешнее их положение еще и тем, что, увеличивая через механизм многоукладности численность населения, она не только не делает его новыми производителями, но, напротив, лишает следующие поколения рабочих мест, делает их только потребителями, а не производителями и таким образом вообще разрушает, а не развивает производительные силы, порождает устойчивый и все углубляющийся разрыв между личными и предметно-вещественными их элементами. Таким образом, не во всех своих проявлениях рост населения означает развитие производительных сил. Развитие отсталых стран по законам господствующего над ними извне мирового капитализма выпячивает на первый план как раз отрицательные, негативные стороны этого процесса.
http://www.situation.ru/app/j_art_1007.htm Традиционализм и модернизация деревни развивающихся стран в условиях НТР В.В. Крылов Развитие аграрной сферы в освободившихся странах в условиях НТР отмечено множеством неизвестных для модернизации европейского сельского хозяйства в прошлом противоречий. Это и заметный абсолютный рост сельского хозяйства при одновременном относительном отставании его от прочих отраслей национальной экономики; и огромный исход сельского населения в города, не сопровождающийся, однако, уменьшением его численности в самой деревне; и острейший кризис производства продовольствия и сельскохозяйственного сырья, вызванный особой отсталостью именно аграрных сфер; и порождаемая этим кризисом гораздо большая нестабильность всей общественной структуры, нежели нестабильность самого сельского мира, и т.д. и т.п.
Экономика
http://www.situation.ru/app/j_art_652.htm L'Economia Integrale, Fordism, and Post-Fordism Bob Jessop Although Gramsci saw the discipline of economics as being largely concerned with 'value', he also located economic problems in their broader political, intellectual, and moral context. His economic analyses went far beyond any narrow concern with 'the relationship between the worker and the productive forces'. This emerges from his critique of Ricardo's concept of 'determined market' (mercato determinato). Gramsci redefined this as '"equivalent to [a] determined relation of social forces in a determined structure of the productive apparatus", this relationship being guaranteed (that is, rendered permanent) by a determined political, moral and juridical superstructure'. In this sense the economy must be related to the overall form of the 'historical bloc' and the 'ethico-political' as well as economic and politico-military roles of the state
Аналитика
http://www.situation.ru/app/j_art_915.htm Формирование и основные направления исторических идей молодого Грамши (1911-1918) И.В. Григорьева глава 1ая из монографии "Историчсекие взгляды Антонио Грамши"
http://www.situation.ru/app/j_art_916.htm ИСТОРИЧЕСКАЯ МЫСЛЬ ГРАМШИ В РАЗРАБОТКЕ ИМ ПРОБЛЕМ ПАРТИЙНОГО СТРОИТЕЛЬСТВА И АНТИФАШИСТСКОЙ БОРЬБЫ КПИ [1921-1926 гг.) И.В. Григорьева глава 3ья из монографии "Исторические взгляды Антонио Грамши"
http://www.situation.ru/app/j_art_917.htm ИСТОРИЧЕСКАЯ МЫСЛЬ ГРАМШИ В РАЗРАБОТКЕ ИМ ПРОБЛЕМ ПАРТИЙНОГО СТРОИТЕЛЬСТВА (окончание) И.В. Григорьева глава 3ья из монографии "Исторические взгляды Антонио Грамши"
http://www.situation.ru/app/j_art_918.htm ГРАМШИ В ФАШИСТСКОЙ ТЮРЬМЕ. ОБЩИЙ ЗАМЫСЕЛ И ИСТОРИЯ СОЗДАНИЯ "ТЮРЕМНЫХ ТЕТРАДЕЙ" И.В. Григорьева глава 4ая из монографии "Исторические взгляды Антонио Грамши"
http://www.situation.ru/app/j_art_994.htm ИТАЛЬЯНСКАЯ И ВСЕМИРНАЯ ИСТОРИЯ В ТЮРЕМНЫХ ТРУДАХ ГРАМШИ И.В. Григорьева Проникая в глубины исторического прошлого или поднимаясь в сферу самых высоких философских проблем, Грамши вносил свой вклад в обогащение теоретического арсенала революционной политики. Он хорошо знал, что мысль способна служить действию, и потому был убежден, что "можно - не впадая в вульгарный скептицизм и не убаюкивая себя с помощью удобного "лицемерия",.. - обрести ясность духа также и перед лицом самых абсурдных противоречий и под гнетом самой жестокой необходимости, если суметь мыслить "исторично", диалектически и трезво определить свои задачи вообще или хотя бы свою частную и ограниченную задачу". глава 5-ая из книги И.Григорьевой. Полностью текст книги опубликован в альманахе "Восток" на протяжении нескольких номеров http://www.situation.ru/app/aut_t_101.htm
http://www.situation.ru/app/j_art_1034.htm Capitalism: a Very Special Delirium Феликс Гваттари, Жиль Делез There isn't the slightest operation, the slightest industrial or financial mechanism that does not reveal the dementia of the capitalist machine and the pathological character of its rationality (not at all a false rationality, but a true rationality of *this* pathology, of *this madness*, for the machine does work, be sure of it). There is no danger of this machine going mad, it has been mad from the beginning and that's where its rationality comes from.
Социальная философия http://www.situation.ru/app/j_art_664.htm http://www.situation.ru/app/j_art_662.htm http://www.situation.ru/app/j_art_663.htm History & Class Consciousness 1 Reification and the Consciousness of the Proletaria Г.Лукач To be radical is to go to the root of the matter. For man, however, the root is man himself. Marx: Critique of Hegel's Philosophy of Right. History & Class Consciousness II: The Antinomies of Bourgeois Thought Г.Лукач This way of describing modern society is so familiar and the attempts to analyse it recur so frequently in the course of later developments that it would be supererogatory to furnish further proof of it. What is of greater importance is the fact that the converse of this insight has not escaped notice either. After Hegel had clearly recognised the bourgeois character of the 'laws of nature' History & Class Consciousness III: The Standpoint of the Proletariat Г.Лукач What change has been brought about, then, socially by this point of view and even by the possibility of taking up a point of view at all towards society? 'In the first instance' nothing at all. For the proletariat makes its appearance as the product of the capitalist social order. The forms in which it exists are - as we demonstrated in Section I - the repositories of reification in its acutest and direst form and they issue in the most extreme dehumanisation. Thus the proletariat shares with the bourgeoisie the reification of every aspect of its life.
http://www.situation.ru/app/j_art_999.htm МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ ТЕОРИИ ФОРМАЦИЙ В.В. Крылов Сохранение укладов, отличных от капитализма в страновых границах может быть понято не только как неполное осуществление прогрессивных тенденций капитализма (упор на них был бы методом "легального марксизма"), но и как проявление консервативных тенденций того же самого капиталистического строя. Наличие в конце капиталистической эпохи отсталых в экономическом и многоукладных в социальном отношении стран не есть просто то, что капитализм не успел доделать, но есть особое периферийное проявление самих универсальных законов капитала. Своевременное устранение и реформирование отсталых форм есть не простая доделка буржуазного дела, не буржуазно-демократические преобразования, но устранение особых периферийных последствий действия самих законов капитализма, т.е. есть дело антибуржуазное даже в том, что касается докапиталистических форм. Такой подход позволяет описать многоукладность не просто как некую незавершенность истинных тенденций капитализма, не как некое, вызванное "господином случаем", отклонение чистых законов капитализма в результате уродующего их чистое проявление отклоняющего воздействия эмпирической истории, но как закономерное для периферии капиталистического мира проявление его собственных законов.
http://www.situation.ru/app/j_art_1038.htm The Labor of Fire: On Time and Labor in the Grundrisse Bruno Gulli Labor is the living, form-giving fire; it is the transitoriness of things, their temporality, as their formation by living time. - Marx, Grundrisse
http://www.situation.ru/app/j_art_1040.htm The Spinoza-intoxicated man: Deleuze on expression Robert Pircey To the extent that Deleuze tries to make substance turn on its modes, he might be seen as an even greater thinker of immanence than Spinoza. Perhaps, then, Deleuze is not just a Spinozist. Perhaps he is a more thorough-going Spinozist than Spinoza.
http://www.situation.ru/app/j_art_1030.htm Spinoza and Marx Jugene Holland The aim of the experiment here is to deliberately exaggerate the extent of that influence: to think through some of the possible implications of placing Spinoza at the heart of Marx's endeavor. Negri's reading of Spinoza in "Savage Anomaly" thus mirrors Althusser's reading of Marx: both strive to establish a "break" within their respective corpi, despite considerable philological difficulty.,,, Deleuze and Guattari make the inseparability of humanity and nature a key feature of their Marxism in Anti-Oedipus - "Nature = Industry, Nature = History."
История
http://www.situation.ru/app/j_art_1036.htm "A Thousand Years of Non-linear History". Manuel de Landa's Deleuze Jeff Lord De Landa has refashioned Deleuze and Guattari's triadic-movement- concept into a concept of hierarchies and meshworks to demonstrate self-organizing processes, stratifying or destratifying, which occur in both organic and non-organic life ("one within each" or about as far away as that street light" . These concepts are the analytic cornerstones of his text . In short, de Landa's non-linear dynamic theory brings to the foreground the "point" at which matter and energy reach a threshold and spontaneously produce stabilized states (bifurcation). Minor fluctuations which are introduced - become involved - during these states alter the outcome of this process (there is no optimality, no 'best' solution). At the 'centre' of his non-linear history are "attractors" (the 'centre' of a field of forces) which, like whirlpools or hurricanes, draw things to themselves (passion and joy) or are swept up in another field of force (swept up by another "attractor").
Наука
http://www.situation.ru/app/j_art_1052.htm Теория сложности (Complexity) и системный подход М. Джаксон Теория хаоса и сложности - это новая научная парадигма. Системы находятся в постоянном движении, взаимодействия с внешней средой, перерабатывая информацию и осуществляя обратную связь. Стадии динамического покоя перемежаются со стадиями настолько сложными, что производят впечатление полного и непредсказуемого хаоса. Порядок рождается из беспорядка в процессе самоорганизации, но в определенный момент <?ослабленная> стабильностью система вновь дает рождение хаосу. В теории сложности существуют шесть основных теоретических понятий: (1) чувствительность к первоначальным условиям, (2) странные аттракторы, (3) самотождественность, (4) самоорганизация, (5) край хаоса и (6) холмистый ландшафт.
http://www.situation.ru/app/j_art_1055.htm Детерминированный хаос и информационные технологии А.С. Дмитриев Хаос, как бы он ни был интересен, - это лишь часть сложного поведения нелинейных систем. Существует также не поддающееся интуитивному осознанию явление, которое можно было бы назвать антихаосом. Оно выражается в том, что некоторые весьма беспорядочные системы спонтанно "кристаллизуются", приобретая высокую степень упорядоченности. Предполагается, что антихаос играет важную роль в биологическом развитии и эволюции. Есть ряд аргументов в пользу того, что наряду с хорошо изученными тремя типами поведения динамических систем - стационарными состояниями, периодическими и квазипериодическими колебаниями, а также хаосом, существует и четвертый, специфический тип поведения на границе между регулярным движением и хаосом. Было замечено, что на этой границе, которую называют "кромкой хаоса", могут иметь место процессы, подобные процессам эволюции и обработки информации. В противоположность динамическому хаосу, рассматриваемое явление, именуемое иногда комплексностью(complexity), возникает в системах, состоящих из многих взаимодействующих элементов. Такие системы часто не только демонстрируют четвертый тип поведения, но и обладают адаптивными свойствами, если под адаптацией понимать резкое упрощение динамики системы по сравнению с многомерной хаотической динамикой совокупности ее изолированных элементов. Приводимые ниже примеры отражают ряд общих свойств систем на кромке хаоса.
http://www.situation.ru/app/j_art_1026.htm http://www.situation.ru/app/j_art_1027.htm Becoming as Creative Involution?: Contextualizing Deleuze and Guattari's Biophilosophy Mark Hansen biological research and theory form a central reference point in Gilles Deleuze's philosophy. From his early major work culminating in Difference and Repetition of 1968, through his collaboration with Fйlix Guattari on Capitalism and Schizophrenia (especially, A Thousand Plateaus of 1980), to his final work on Leibniz and geophilosophy (The Fold, and with Guattari again, What is Philosophy?), Deleuze has framed his account of individuation and agency through an evolving critical engagement with evolutionary thinking. Rooted in his early rehabilitation of Henri Bergson's 1907 Creative Evolution, Deleuze's heretical "evolutionism" draws widely and irreverently on the advances of recent biology
http://www.situation.ru/app/j_art_600.htm Stephen Jay Gould: Dialectical Biologist Phil Gasper Gould and other members of Science for the People responded by rejecting these ideas as simply the latest version of a scientifically bankrupt biological determinism. "The reason for the survival of these recurrent determinist theories," they wrote in a letter to the New York Review of Books, "is that they consistently tend to provide a genetic justification for the status quo and of existing privileges for certain groups according to class, race or sex."
http://www.situation.ru/app/j_art_1029.htm The Geology of Morals. A Neo-Materialist Interpretation Manuel De Landa Distinction between command hierarchies and decentralized markets may turn out to be a special case of a more general dichotomy. In the view of philosophers Gilles Deleuze and Felix Guattari, this more abstract classes, which they call strata and self-consistent aggregates (or trees and rhizomes), are defined not so much by the locus of control, as by the nature of the elements that are connected together. Strata are composed of homogenous elements, whereas self-consistent aggregates, or to use the term I prefer, meshworks, articulate heterogeneous elements as such. {{3}} For example, a military hierarchy allocates people into internally homogenous ranks before joining them together through a chain of command. Markets, on the other hand, allow for a set of heterogeneous needs and offers to become articulated through the price mechanism, without reducing their diversity.
http://www.situation.ru/app/j_art_1037.htm Deleuze and the Open-ended Becoming of the World Manuel De Landa Unlike social constructivism, which achieves openness by making the world depend on human interpretation, Deleuze achieves it by making the world into a creative, complexifying and problematizing cauldron of becoming. Because of their anthropocentrism, constructivist philosophies remain prisoners of what Foucault called "the episteme of man", while Deleuze plunges ahead into a post-humanist future, in which the world has been enriched by a multiplicity of non-human agencies, of which metallic catalysts, and their acts of recognition and intervention, are only one example. And, in contrast with other realist or materialist philosophies of the past (such as Engel's dialectics of nature), the key non-human agency in Deleuzian philosophy has nothing to do with the negative, with oppositions or contradictions, but with pure, productive, positive difference. It is ultimately this positive difference, and its affirmation in thought, that insures the openness of the world.
Антропология
http://www.situation.ru/app/j_art_1054.htm Познающее тело. Новые подходы в эпистемологии Елена Князева, Алексей Туробов С конца 80-х - начала 90-х годов интенсивно развивается так называемый телесный подход в когнитивной науке. Его сторонники, большинство которых работают в США, ощущают себя новаторами в своей области знания. В этой статье мы хотим, во-первых, рассказать об основных положениях такого подхода, во-вторых, вспомнить о созвучных ему идеях ряда предшественников и, в-третьих, раскрыть существо некоторых проблем, которые наиболее рельефно высвечиваются под новым углом зрения. Когнитивная наука (cognitive science) - междисциплинарное направление научных исследований, охватывающее все те научные дисциплины, которые изучают человеческое сознание и его нейрофизиологическую основу - мозг - во всех их проявлениях. Она использует исследовательские результаты и данные эволюционной биологии, нейрофизиологии, психологии, в первую очередь когнитивной психологии и генетической психологии (психологии развития Ж. Пиаже), психоанализа и психотерапии, философии, прежде всего эволюционной эпистемологии, лингвистики и нейролингвистики, информатики (то, что известно на Западе как computer science), робототехники.
http://www.situation.ru/app/j_art_653.htm Lukacs' Reification and Heller's Theory of need in Marx Daniel du Prie Concepts such as Lukacs' 'reification' and Heller's 'dissatisfaction' are still valid, especially in light of the triumphant 'self-indulgence' and 'positivism' of capitalist theories, such as globalisation and economic rationalism, which are now attempting in a similar manner that appears to many people as more dictatorial than democratic, at the least in a 'sinister' manner, to become global social realities.
http://www.situation.ru/app/j_art_899.htm The State and Economy as Regimes of Discipline: beyond state fetishism Chris Kortright Almost all theories of the State proceed as if the State were indeed a universal, a prerequisite to our social existence rather than a product of our social existence. This as if act by State theorists acts to refetishize, rather than reveal, the State qua State. By treating the State as a coherent object with ontological qualities not its own (i.e. fetishizing it), State theorists reify ("thing-ify") the State, treating it as a thing or a given, rather than, for instance, as a mappable constellation of social practices.
http://www.situation.ru/app/j_art_902.htm POWER AND DESIRE IN THE POLITICAL ONTOLOGY OF SPINOZA AND DELEUZE/GUATTARI Jan Sjunnesson "If two men unite and join forces, the together they have more power, and consequently more right against other things in nature, than either alone; and the more there be that unite in this way, the more right will they collectively posses",
http://www.situation.ru/app/j_art_1053.htm Теория равновесия Богданова и Бухарина , системный подход и теория самоорганизации систем В.В. Юшманов Наиболее важной для нас является изложенная в "Тектологии" концепция (принцип) "подвижного равновесия" систем. Любая из них, по А.А. Богданову [3], характеризуется отношениями как "внутри нее - между всеми ее частями", так и между нею "как целым и ее средой, т.е. всеми внешними системами". Равновесной же или "системой равновесия" является та из них, "которая сохраняет свое данное строение в данной среде". Взаимодействие с последней осуществляется в форме "подвижного равновесия обмена веществом и энергией между неживым или живым комплексом и его средой". Поскольку среда постоянно изменяется, то комплекс может устойчиво существовать и развиваться только тесно взаимодействуя с ней. Для характеристики этого взаимодействия А.А. Богданов вводит понятия "консервативный" и "прогрессивный" отбор ("подбор") элементов.
http://www.situation.ru/app/j_art_1056.htm Some Remarks on the Philosophical Significance of Complexity Theory Интернет According to Manuel DeLanda, in the late 60s, Gilles Deleuze began to formulate some of the philosophical significance of what is now sometimes referred to as "chaos/complexity theory," the study of "open" matter/energy systems which move from simple to complex patterning and from complex to simple patterning. Though not a term used by contemporary scientists in everyday work ("non-linear dynamics" is preferred), it can be a useful term for a collection of studies of phenomena whose complexity is such that Laplacean determinism no longer holds beyond a limited time and space scale. Thus the formula of chaos/complexity might be "short-term predictability, long-term unpredictability."
http://www.situation.ru/app/j_art_1057.htm О контурах мета-теоретических проектов. Путевые заметки С. Пуденко Речь идет об исключительно охватном и долговременном фронте исследований , Проекте сетевого типа, мало известном у нас в России (но не в мире) и все еще слабо освоенном (наукой) в качестве возможного "нового основания" множества различных дисциплин
По русски перевод Complexity словом "сложность" звучит нехорошо, не привычно для русского. У нас более привычно говорить: "Теория чего-то там...".
Перевод с одного языка на другой - это выражение смысла, заключенного в исходной фразе на одном языке, средствами другого языка. То есть ориентироваться нужно на смысл. Судя по аннотации речь идёт о новоиспечённой ТЕОРИИ о том как части СЛОЖНЫХ СИСТЕМ взаимодйствуют друг с другом и как целое. Отсюда ближайший перевод для Complexity - Теория сложных систем.
Не знаю, как у тебя с математикой и теоретической физикой, но вот более или менее понятно
Термины не имеют точного соответствия. <?Кромка хаоса> - наиболее соответствует русскому <?детерминированный хаос>. С <?комплексностью> еще хуже - потому что всякие комсомольские начальнички и философы понаписали множество диссертай по <?комплексному> управлению, <?комплексному> решению задач нечерноземья и пр. Поэтому пока(?) пишут и английский термин и поясняют, что имеется ввиду, например, так: http://www.computerra.ru/offline/1998/275/2065/?print
Шарин Ю.С., Якимович Б.А., Толмачев В.Г., Коршунов А.И. Теория сложности. Ижевск, 1999. - 132 с. Шарин Ю.С., Тоболкин А.П. Теория сложности и вопросы антикризисного развития фирмы / Урал. гос....
ISBN: 0826479324 Автор: DeLanda ( ) Название: Intensive Science & Virtual Philosophy ( ) Издательство: Continuum Классификация: Западная философия, Обложка: Paperback Страницы: 240 pages Вес: 0,00 кг. Дата издания: March 2005 Описание: Intensive Science and Virtual Philosophy cuts to the heart of the philosophy of Gilles Deleuze and of today's science wars. At the start of the 21st Century, Deleuze is now regarded as the most radical and influential of contemporary philosophers. Yet his work is widely misunderstood and misinterpreted. In this already classic work Manuel DeLanda does what the growing host of Deleuzians have falled to do - he makes sense of Deleuze for both analytic and continental thought, for both science and philosophy. Дополнительное описание: Кол-во стр.: 240 Формат: 198 x 129 Дата издания: 2005 Наличие на складе: Невозможна поставка. Цена: 648.00 р.
Massumi, Brian (1992). A User's Guide to Capitalism and Schizophrenia: Deviations from Deleuze and Guattari. Cambridge MA: MIT Press. Maturana, Humberto and Franciso Varela (1980). Autopoiesis and Cognition. Boston:
Intersections of science, sensation, and culture Criticism, Wntr, 2004 by Charles J. Stivale Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation by Brian Massumi. Durham, N.C.: Duke University Press, 2002. Pp. viii + 328. $21.95 paper. If we have somehow previously missed the signs (and texts) of Brian Massumi's provocative critical production, Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0822328828?v=glance&vi=con tents Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation Brian Massumi. Paperback, March 2002 Other Formats: Hardcover. Our Price: $21.95.
Trembath, Paul. "Reactivating Deleuze: critical affects after cultural materialism" Postmodern Culture - Volume 7, Number 3, May 1997,